Salem Aleikum!

Hierbij het eerste berichtje uit het warme en zonnige Jordanie. Manon en ik zijn gisteren met 1,5 uur vertraging veilig aangekomen in Amman. We zitten hier in een goed hotel, allebei in een balzaal van een hotelkamer met keuken (why?) en een lekker bedje. We hebben net ons welkomstdiner achter de kiezen (op kosten van FOX, altijd goed ;-) en nu maar even snel een verslagje van gisteren en vandaag.

Donderdag 11 oktober

Eindelijk een keertje niet voor dag en dauw richting Schiphol, maar na een relaxte ochtend, komt pappa mij pas om 12.30 uur ophalen. De vlucht vertrekt om 16.30 uur, althans dat is de bedoeling. Als ik aankom op Schiphol, zie ik al snel dat de vlucht 3 kwartier vertraging heeft. Helaas wordt dat nog langer, want er staat helemaal geen vliegtuig bij de gate. Oei, da's nie goed... Na een uurtje verschijnt dan eindelijk het vliegtuig van Jordanian Airlines bij de gate en vertrekken we met 1,5 uur vertraging richting Amman. Gelukkig geen lange vlucht dit keer, een kleine 5 uur. Filmpje erbij, zo gaat de tijd extra snel. Onderweg houdt de piloot op ons op de hoogte, eerst in het Arabisch en dan komt er lang verhaal, niet normaal meer, er komt geen eind aan. Manon en ik schieten helemaal in de lach...leest ‘ie voor uit eigen werk of zo J.

Door de vertraging landen we pas rond 23.30 uur op Amman (ze lopen hier een uurtje voor). We maken kennis met onze gids, Khalib, en dan is het nog zo'n 45 minuten rijden naar het hotel. Al met al lig ik dus pas rond 02.00 in mijn mandje. Wel geslapen als een blok, want ik was uiteraard supermoe.

Vrijdag 12 oktober

Gelukkig hoeven we niet vroeg op vandaag, pas om 9.30 vertrekt de bus voor een stadstoer door Amman. Eerst naar een grote moskee, waar alle vrouwen zich moeten omkleden in een lange, zwarte jurk. Zo'n synthetisch polyester ding, wat bij het minst of geringste vuurtje meteen in de hens vliegt. Lekker comfi in deze warmte, maar goed... We zien er allemaal supersexy uit en dan komt de gids vertellen dat we helaas de moskee niet in mogen. Het is hier vandaag vrijdag, zoals het bij ons zondag is, en dan zijn er volop gebedsdiensten in de moskeeen. Helaas, pindakaas! We maken nog snel even een paar groepsfoto's en dan hup, snel die warme, zwarte jurken weer uit!

Na deze stop, gaan we naar de Citadel, vanwaar we een goed uitzicht hebben over Amman, met o.a. een heel groot Romeins amfitheater. De citadel is gevestigd op de hoogste heuvel en hier zijn veel overblijfselen uit de bronzen tijd, Romeinse tijden en latere periodes. Mooiste bezienswaardigheid hier is de tempel van Hercules met twee gigantische pilaren. Daar moeten we even tussen gaan staan om ze proberen om te duwen. Het begint al aardig bloedjeheet te worden, dus we zoeken al snel de schaduw op.

Na een heerlijke lunch op een mooi plekje, komen we aan bij de laatste mooie plek deze dag, Jerash. Dit is een enorm Romeins complex met prachtige zuilengangen, tempels, amfitheaters en een hippodroom, waar de Romeinen hun paardenraces hielden. Omdat we pas rond 15.00 uur hier zijn, is de grote drukte al voorbij en lopen we redelijk rustig het hele complex door. Omdat dat ze groot is, lopen we hier al gauw zo'n 2,5 uur rond. Maar het echt de moeite waard, zeker als de zon wat lager staat, zijn de kleuren op de ruines af en toe prachtig! Een geslaagde eerste dag in Amman dus.

Onderweg terug naar het hotel vertelt Khalib allemaal leuke weetjes over Jordanie en zijn inwoners. Wisten jullie bijvoorbeeld dat een Jordanese man hier meerdere vrouwen mag hebben? Het komt echter niet veel voor, want een vrouw/bruiloft kost hier al gauw zo'n 20.000 euro! Bij de tweede vrouw krijgt hij echter wel korting, dus die kost minder :-).

Morgen gaan we Amman al weer uit, dan gaan we via Mount Nebo (de berg van Mozes, die eigenlijk geen berg is....huh...?) en Madaba naar Petra. We zijn benieuwd!

Tot later!

Anja xxx