Zand en water

Maandag 15 oktober

Lekker uitslapen vandaag, want we vertrekken pas om 10.30 uur naar Wadi Rum, en dat is best lekker na zo'n vermoeiend dagje gisteren. Na 2,5 uur rijden komen we aan in ons tentenkamp in bedoeinen-stijl. De zwart-witte tenten zijn gemaakt van lappen stof van geitenhaar, staan geschakeld in een rijtje naast elkaar en er staan 2 bedden per tentje in, in tegenstelling tot wat ons verteld was (8 bedden per tent). Manon en ik duiken er snel eentje in, zodat we samen kunnen slapen, gezellig!:-) Later blijkt dat de tentjes behoorlijk gehorig zijn, want de buuf (of buurman) ligt hele bossen om te zagen...

Na een simpele lunch en wat relax tijd in grote open tenten vol met geitenharenkleedjes, stappen we omstreeks 16.15 uur in open jeeps voor een jeeptocht door de woestijn. De timing is perfekt want de ergste hitte is inmiddels voorbij. We crossen over zandheuvels en door de meest prachtige landschappen, echt geweldig! We stoppen regelmatig om mooie plaatjes te schieten en worden ook nog overvallen door een heuse mini zandstorm. Gelukkig staan we op dat moment net bij een tent waar we in kunnen duiken om de ergste zandstraling te voorkomen. Als de storm voorbij is en we naar buiten lopen, zien we dat we een reisgenoot vergeten zijn, die vanwege een gekneusde enkel noodgedwongen in de open jeep moest blijven zitten.....oeps... die zit behoorlijk ons het zand....

We mooiste stop is bij een door erosie uitgesleten open boog, alleen een beetje gek dat daar (weer, net als bij de lunchstop een paar dagen geleden) een bankstel in staat..(huh?). We staan ook nog even stil bij wat rotstekeningen. Khalid zit weer op zijn grappige stoel, want als iemand vraagt hoe oud deze zijn, zegt ‘ie: 3 weken :-)

Na een prachtige zonsondergang in de woestijn, zijn we rond 19.00 uur weer terug in het tentenkamp. We eten in de open lucht, in een grote kring op lage zitjes, met livemuziek, helemaal leuk. De heldere avond maakt dat de hemel vol met sterren staat. Een mooie afsluiting van weer een geslaagde dag.

De nacht is wat onrustig door snurkers en een hard bed, maar de ervaring is superleuk.

Dinsdag 16 oktober

Ik ben al vroeg wakker omdat het zonlicht al in de half open 'deur' schijnt. Snel even onder een koude douche om op te frissen en dan vertrekken we rond 09.30 uur richting Aqaba, een toeristisch stadje aan de Rode Zee. We slapen hier in het superdeluxe Hilton hotel, best lekker na die overnachting in de tent ;-).

Vanmiddag hebben we een relaxte boottocht gemaakt, inclusief lekker zwemmen in de Rode Zee en een BBQ op de boot. Vanavond waren Manon en ik de hummus, brood en groente helemaal zat en zijn we met zijn tweetjes bij de pizzeria aan de overkant van het hotel een pizza gaan eten. Ook best lekker om even met zijn tweetjes te zijn, zonder de hele groep ;-). Helaas kunnen we hier niet echt met zijn tweetjes over straat: in de 1,5 uur dat we buiten 'los lopen/zitten', worden we al 2x lastig gevallen door Jordanese mannen. Eentje loopt met ons mee vanaf de pinautomaat, waarna we snel weer het hotel induiken om hem af te schudden. En eentje schuift gewoon aan bij ons tafeltje bij de pizzeria en begint een relaas over hoe geweldig hij wel is...raar volk, die mannen hier....

Morgen moeten we er vroeg uit, want om 05.15 uur rijden we terug naar Wadi Rum en gaan we met de ballon de lucht in....spannend!