Vertraging en bush toilets

Zaterdag 4 augustus

Hier het eerste berichtje uit Uganda! Ik ben veilig aangekomen en we hebben er al weer een lange reisdag opzitten. Ik zit op dit moment midden in de bush, ik heb daar een 'kamer' in de vorm van een supergrote tent, inclusief eigen veranda. Helemaal leuk!

Maar laten we bij het begin beginnen. Zaterdagochtend om 11.00 uur was het vertrek gepland vanaf Schiphol. Ik zat er helemaal klaar voor maar helaas.... De mededeling kwam dat er een onderdeel stuk was in het vliegtuig, dat ter plaatse vervangen moest worden. Dat duurde in totaal 2 uur en we mochten het vliegtuig niet uit, dus dat duurde lang, balen! Gelukkig werden na 1 uurtje wel de films opgestart, dus ben ik die maar gaan kijken.

Met zo'n vertraging kom je natuurlijk wel heel laat aan in Entebbe, rond half 1 's nachts om precies te zijn, dus maar snel het mandje in. Het eerste hotel was meteen een schot in de roos: grote kamer met megabed voor mij alleen en alles lekker schoon, dus ik heb geslapen als een roosje. Wel kort helaas, want om 06.00 ging alweer de wekker..... oef....

Zondag 5 augustus

Vanochtend werd ik al goed gewekt met het Afrika gevoel: overal de meest wonderbaarlijke vogels met prachtig gezang, dat is nog eens wakker worden! Gisteren had ik al kennis gemaakt met onze gids en chauffeur, James, een hele vrolijke Ugandees, supergezellig, en vanochtend was het een weerzien met mijn reisgenoten Ivo en Danielle, waar ik een paar weekjes voor de trip al kennis mee had gemaakt. Na een lekker ontbijtje vertrekken we omstreeks 07.45 uur voor onze eerste reisdag, meteen een lange: 7 uur hobbelen in de jeep. Het grootste gedeelte van de reis gaat nog wel over goede wegen met wel heel vaak van die irritante spoedhobbels, maar het laatste stukje is echt hobbelen en schudden.... This is Africa! De reis gaat vandaag door tal van leuke Ugandese stadjes, met typische straatbeelden zoals de slager (lees: de geslachte koeien hangen in de openlucht), fruit- en groentestalletjes en de gebruikelijke chaos, helemaal leuk! ;-) Vandaag is het zondag en gaat iedereen naar de kerk, dus de vrouwen hebben vaak prachtige kleding aan. Onderweg zijn er geen toiletten, dus mochten we nodig moeten (categorien : pipi stop 1 is plassen, pipi stop 2 is taking a shit, categorie 3, taking a very big shit J) geven we een gil en James stopt dan even voor een bush toilet stop. Onderweg komen we ook hele grote termietenhopen tegen. We stoppen even om een fotootje te maken met mezelf ernaast, dan kunnen jullie zie hoe hoog die krengen zijn, niet normaal!

Om 2 uur maken we een korte stop voor de lunch: ik neem naar weer eens iets typisch van het land zelf: spaghetti bolognese J Nog tijd zat om het Ugandese voedsel te proberen, toch?

Theeplantages zijn hier ook veel, niet echt iets wat je zou verwachten hier. Meer in Azie, maar goed alles is hier erg groen, ook niet iets dat je zou verwachten van Afrika.

De jeep is helemaal prima trouwens en omdat we maar met zijn drietjes zijn, is er zat ruimte om je spullen kwijt te kunnen en kan de stoel zelfs naar achteren te doen voor een dutje, ideaal dus!

Ons blanken noemen ze hier trouwens Muzunju, dus dat wordt de hele dag naar ons geroepen:-)

Net voordat we in onze accommodatie waar we nu verblijven aankwamen, liepen we nog tegen een groep bavianen aan, inclusief kleintjes. Helemaal leuk, we hebben er zeker vanuit de jeep een half uur van genoten, geweldig, onze eerste apen!

Morgen gaan we er hopelijk nog meer zien, maar dat later!

Gr. Anja xxx

Esther

Ha Mzungu,
Heel veel plezier nog, maar dat gaat vast wel lukken. Het klinkt al weer helemaal geweldig (en vertrouwd). En er komen vast nog wel genoeg aapjes voorbij hoor.
Geniet ervan!
X Esther

Manon

Hey babe,
Fijn te horen dat je goed bent aangekomen!
Zo te lezen zit het wel snor daaro, ben zo benieuwd naar de foto's!
Geniet er van!!
XX

MARION

Hoi Anja,

Wat een avonturen weer en leuk om op deze manier al mee te kunnen leven. Veel plezier!

Hartelijke groet, Marion

Elvira

Fijn dat alles goed is gegaan!
Geniet er maar goed van en we zijn erg benieuwd naar alle foto's ;-)

Annemieke

Hee Anja,

Dat was qua lengte een nog te overzien verhaal haha. Zo te lezen vermaak je je prima, dus houden zo!
Groetjes,
Annemieke