Chimpansees!

Maandag 6 augustus

We zitten hier midden in Kibale National Forest, wat inhoudt dat het de hele avond en nacht een kakafonie van dierengeluiden is, echt heel bijzonder. Niet dat ik er wakker van gelegen heb hoor, want na de eerste erg korte nacht in Uganda was de tweede nacht lekker lang, zo'n 9 uurtjes. Er is hier namelijk een generator die om 22.00 uur uitgaat, dus dan is het pikkiedonker en valt er weinig anders meer te doen dan slapen. 's Ochtends komen ze dan warm water brengen voor een warme 'douche', nou ja, pisstraaltje. Een half uurtje later brengen ze dan een lekker bakkie thee op de veranda, echt goed geregeld hier en goed wakker worden. O ja, er is hier ook een heel raar toilet, een ecotoilet, wat inhoudt dat je pipi 1 en pipi 2 in een gat moet doen en daar vervolgens zand overheen moet gooien....stinkt goed kan ik zeggen....

Na het ontbijt startte onze eerste wandeling door het Bigodi Swamp, een wandeling van zo'n 2,5 uur door een mooie omgeving over allerlei houten paadjes. We hebben veel mooie vogels gezien en vier soorten apen: de black longtail monkeys, de red colobus (franje aap), de black & white colubus en een heel gek aapje met een witte clownsneus, helemaal grappig! Halverwege kwamen we nog een heel stel Japanners tegen (je ziet zo ook overal!) met megatelelenzen. Ze duwden mij zowat omver bij de apen en maar klik-klik-klik foto's maken. Ik werd helemaal ingesloten door die gasten, niet normaal meer!

Na een korte lunch was het tijd voor de tweede wandeling naar de chimpansees. Het duurde niet lang of onze gids had er twee gezien en toen werd de achtervolging ingezet. Hup, dwars door het bos heen, niks over gebaande paadjes, takken opzij duwend, echt een pittig begin van de wandeling, maar ook helemaal spannend natuurlijk. Ik dacht 'kunnen die gasten niet even stil gaan zitten!'. Na zo'n 20 minuten achtervolging in een zeer rap tempo gingen ze eindelijk in een boom zitten en toen heb ik een hoop plaatjes kunnen schieten, echt heel bijzonder. Na nog een tweede achtervolging en hoop mooie plaatjes geschoten te hebben, hebben we nog zo'n anderhalf uur door het bos gelopen en toen was de batterij goed leeg.

Aan het einde van de middag waren we weer terug in ons kamp, moe maar voldaan. Het was qua wandelen een pittige dag, maar helemaal de moeite waard! Ik zal zo wel slapen als een baby vermoed ik, ondanks de oerwoud geluiden ;-)

Morgen staat een rustigere dag op het programma, met een, als het goed is, mooie boottocht over het Kazinga kanaal, waar we heeeeeeeel veel hippo's gaan zien. Ik ben benieuwd!

Gr. Anja xxx

Joep

Hey Anja,

Helemaal leuk. Blijven schrijven hé. Veel plezier bij de boottocht.

Groet joep

F.Hartog.

Geniet er van Anja voorzichtig veel liefs PA.

Franciska

Wat leuk joh, al dat trap lopen niet voor niks geweest!
Wees voorzichtig, ook met die japanners.