Fantastische gamedrive in Lake Mburo NP

Vrijdag 10 augustus

Vandaag verlaten we Kisoro en gaan we door naar Lake Mburo. Onze laatste stop voordat we terug gaan naar Entebbe en de reis er alweer op zit, helaas! Het laatste stuk van de rit gaat weer over een zeer slechte weg vol met kuilen, dus we worden weer flink door elkaar geschud. De locals zeggen dat je van dit soort wegen een 'African massage' krijgt. :-)

Aan het einde van de middag komen we bij Lake Mburo Eagles Nest aan en wat een toplocatie weer! De tenten staan onder een afdakje met daarachter weer een eco-toilet (met bananenbladeren die je eerst in het toilet moet leggen voordat je pipi 1 of pipi 2 gaat doen) en een douchezak waarvoor je warm of koud water kan bestellen. Het kamp staat bovenop een heuvel zodat we een magnifiek uitzicht hebben over het meer, het natuurpark en de rest van de mooie omgeving.

We pakken snel onze spullen voor de eerste gamedrive in het park. In de 1,5 uur dat we daar rondrijden zien we heel veel beesten, zoals impala's, waterbokkies, blauw-bal apen (ja, ze hebben echt blauwe ballen!), vogels, zebra's en wrattenzwijnen. Morgen maken we nog een wandelsafari door dit park, dus misschien zien we dan nog meer beestjes.

We gaan terug naar het kamp en na een heerlijke warme douche en een laat diner gaat de muziek aan en zingen en dansen we nog gezellig wat.

Gorilla tracking.......helemaal kapot!

Donderdag 9 augustus

Vandaag is de grote dag: we gaan eindelijk naar het hoogtepunt van deze reis, de berggorilla's. We moeten al vroeg op pad, want het is nog zo'n 1,5 uur rijden over niet al te beste wegen door de bergen naar Bwindi Impenetrable Forest. Daar krijgen we eerst een briefing over wat we allemaal kunnen verwachten en hoe alles in zijn werk gaat. Zo krijgen we te horen, dat als je het echt niet redt, je een soort stretcher kan laten komen met 4 dragers die je naar de berggorilla's kan dragen! Nou dat is wel erg overdreven, we gaan er gewoon voor!

Eerst maken we kennis met onze ranger, Herbert, en krijgen we een Ugandees toegewezen met een enorm geweer....just in case...oeps... Daarna worden we naar het beginpunt van de trekking gereden, waar we ervoor kunnen kiezen om een porter in te huren die je spullen draagt en je ook helpt met de wandeling (trekken en duwen ;-) Hier maak ik zeker gebruik van want je moet minimaal 2 liter water meenemen en een lunchpakket en dan nog de camera's, dus ik neem er eentje voor de rugzak! De wandeling begint meteen al goed, hup de berg op. Dus ik ben vrij snel alweer buiten adem. Ik neem me op zulke momenten dan altijd weer voor om toch maar eens naar die sportschool te gaan, een voornemen dat ik onmiddellijk laat varen zodra ik thuis ben...J

De wandeling is behoorlijk pittig, langs afgronden, op kleine 'paadjes' en ik merk dat ik de porter en de wandelstok die we gekregen hebben hard nodig heb. We komen steeds verder de jungle in en de paden gaan af en toe stijl omhoog. Na zo'n 3 uur gewandeld te hebben, geeft de ranger aan dat we dicht in de buurt zijn. We moeten even wachten en dan zien we eindelijk de eerste berggorilla's: een mamma met haar baby, helemaal schattig! Helaas zitten zij en ook de zilverrug, Mishaya, aan de overkant van een klein riviertje, dus die moeten we nog even oversteken. Takken worden weggemaaid en hup daar gaan we achter ze aan.

Na zo'n 20 minuten zien we eindelijk de zilverrug, dus we schieten snel wat plaatjes. Helaas is de groep gisteren in gevecht geweest met een andere groep en ze zijn daarom nogal rusteloos. Ze blijven dus helaas niet voor lange tijd rustig zitten, eten, spelen, maar Mishaya trekt telkens verder, net zoals bij de chimpansees. Na een paar verplaatsingen moeten we helaas de achtervolging opgeven, omdat ze naar een gebied trekken, dat voor ons niet bereikbaar is. We hebben er op dat moment helaas maar 4 gezien en ook nog voor een hele kort tijd (zo'n 10-15 minuten­). We hadden eigenlijk gehoopt dat ze rustig op 1 plek zouden zitten, goed in het zicht, zodat we een hoop plaatjes konden schieten en we een uur bij ze konden zitten. Dat is helaas niet gelukt en we zijn dan ook best wel even goed teleurgesteld. Aan de andere kant, we hebben ze in ieder geval wel van heel dichtbij gezien, inclusief de zilverrug, en ze staan bij mij op de harde schijf zal ik maar zeggen. Het was in ieder geval heel bijzonder en helemaal niet eng om ze zo van dichtbij te zien.

We lopen weer terug naar onze rugzakken en zetten de wandeling voort naar een volgend dorpje waar we weer worden opgewacht door onze chauffeur/gids. Was het eerste stuk al pittig, dit tweede stuk is niet normaal meer zo zwaar.... We klauteren de berg stijl op en af, langs watertjes en afgronden. Ik ben al gauw helemaal kapot en moet vaak stoppen om op adem te komen. Om maar even een vergelijking te maken: deze trekking was net zo zwaar als 3 dagen trekking in Nepal bij elkaar opgeteld, niet normaal meer! Soms word ik door 2 porters zowel omhoog getrokken als geduwd! Danielle en Ivo hebben het ook heel zwaar en Danielle krijgt zelf een hyperventilatie-aanval met tranen erbij en al, heel sneu voor haar. Rond 5 uur zijn we dan eindelijk weer terug bij de auto. We zijn dus vandaag vanaf 9 uur tot 5 uur op pad geweest!

Als we rond 7 uur weer in ons hotel komen, zijn we alle drie helemaal kapot... de pijp is echt helemaal leeg en een spierpijn dat we hebben. Ik ben supermoe en hoop op een warme douche, maar helaas, hij is net als gisteren ijskoud.....ggggrrr... Na een snel diner duik ik mijn bedje in. Ben bang dat ik morgenochtend mijn bed niet meer uit kan komen...maar goed dat zien we morgen weer.

Voor nu, trusten, want het licht gaat nu bij mij letterlijk en figuurlijk uit!!

Anja xxx

De eerste gamedrive....met leeuwen!

Woensdag 8 augustus

Vanochtend ging de wekker erg vroeg, 05.30 uur, want we hebben een hele vroege gamedrive op het programma staan. Eerst weer even een kopje thee op de veranda en daarna hup de jeep in voor wat wild life spotting. We beginnen al meteen goed met een kleine kudde olifanten. Daarna volgen hele groepen kobs en waterbokkies (hertensoorten). En dan ineens, consternatie..... ja hoor, leeuwen! We spotten een paar leeuwinnen met welpjes. Wel erg ver weg (ik heb ze in Kenia/Tanzania een stuk dichterbij gezien), maar toch leuk! Helaas hebben we niet zoveel tijd, dus na zo'n twee uurtjes moeten we het Queen Elizabeth NP weer verlaten voor een verlaat ontbijtje en weer een lange rit, zo'n 7 uurtjes dit keer.

De pijp is behoorlijk leeg bij iedereen, dus we liggen al snel een beetje te dommelen. De rest van de dag zien we niet veel anders dan de gebruikelijke straattaferelen, de zwaaiende kindertjes (give me money!) en de irritante spoedhobbels.

We zijn zojuist rond een uurtje of 6 aangekomen in Kisoro. We hebben hier weer een leuk hotel met een binnenplaatsje, een beetje zoals het eerste hotel.

Morgen is de grote dag.....dan gaan we eindelijk naar de berggorilla's! Ik vind het echt super spannend! Ik ben benieuwd hoe lang we moeten lopen voordat we ze tegenkomen en hoeveel ik moet afzien... ;-) Maar hopelijk gaan we de Bokito's dan eindelijk in het echies zien en dat moet zoooo de moeite de waard zijn, dus dan nemen we de spierpijn vast voor lief!

Gr. Anja xxx

Olifanten, hippo's, buffels, vogels en.... een openlucht douche!

Dinsdag 7 augustus

Na weer een uitstekend ontbijtje nemen we afscheid van de supervriendelijke staff van het Kibale Forest Camp en gaan we op weg naar het Queen Elizabeth National Park. De rit is vandaag niet al te lang en we zijn al voor 12.00 uur plaats van bestemming. Onderweg maken we nog heel kindertjes bij met balonnen die we, als we langsrijden en zij uit volle borst 'how are you' roepen en naarons zwaaien, uit het raam gooien. Ze vinden dit helemaal prachtig en rennen als gekken achter de ballonnen aan; helemaal leuk!

Vandaag verblijven we 1 nacht in de Bush Lodge en wat een geweldige lodge is dit weer! Ik heb dit keer een lodge op palen vlakbij en met uitzicht over het meer. Maar het meest geweldige aan deze lodge is de douche. Die is de openlucht dit keer, wel met een hekje erom heen hoor. En een grote ton waar ze op verzoek warm water in doen. Uit de douchekop komt dit keer wel een krachtige straal, dus ik heb vanmiddag heerlijk lang onder deze douche gestaan, echt een fantastische ervaring! Foto's volgen, ja, met kleren aan dan he! ;=)

Vanmiddag hebben we een mooie boottocht gemaakt over het Kazinga kanaal en langs de waterkant hebben we heel veel wildlife gezien, o.a. olifanten, hippo's, buffels en heel veel verschillende vogelsoorten. Een zeer geslaagde excursie dus.

Uganda bevalt tot nu toe heel erg goed. De tenten/lodges zijn helemaal geweldig, niet super deluxe maar qua locatie en netheid helemaal dik in orde! Het eten is tot nu heerlijk, 's avonds vaak 3 of 4 gangen en 's middags of warm of sandwiches, erg goed verzorgd allemaal. Er zijn 2 minpunten aan dit land: de spoedhobbels (die komen we heeeeeel vaak tegen en dan word je helemaal door elkaar geschud) en de kinderen die eerst vriendelijk zwaaien en dan zeggen 'give me money'. Maar ach, dat laatste heb ik wel vaker meegemaakt. Wij zijn toch de rijke muzungu, dus daar valt wat te halen natuurlijk. Verder kan ik het erg goed vinden met Ivo en Danielle en samen met onze gids, James, vormen we dan ook een erg gezellig kwartetje :-). Dat zit dus helemaal goed gelukkig!

Morgen staat er op het programma een hele vroege (vertrej 06,30 uur) game drive door Queen ElizabethNP en daarna weer een lange rit van zo'n 7 uurtjes.

Trusten! xxx

Chimpansees!

Maandag 6 augustus

We zitten hier midden in Kibale National Forest, wat inhoudt dat het de hele avond en nacht een kakafonie van dierengeluiden is, echt heel bijzonder. Niet dat ik er wakker van gelegen heb hoor, want na de eerste erg korte nacht in Uganda was de tweede nacht lekker lang, zo'n 9 uurtjes. Er is hier namelijk een generator die om 22.00 uur uitgaat, dus dan is het pikkiedonker en valt er weinig anders meer te doen dan slapen. 's Ochtends komen ze dan warm water brengen voor een warme 'douche', nou ja, pisstraaltje. Een half uurtje later brengen ze dan een lekker bakkie thee op de veranda, echt goed geregeld hier en goed wakker worden. O ja, er is hier ook een heel raar toilet, een ecotoilet, wat inhoudt dat je pipi 1 en pipi 2 in een gat moet doen en daar vervolgens zand overheen moet gooien....stinkt goed kan ik zeggen....

Na het ontbijt startte onze eerste wandeling door het Bigodi Swamp, een wandeling van zo'n 2,5 uur door een mooie omgeving over allerlei houten paadjes. We hebben veel mooie vogels gezien en vier soorten apen: de black longtail monkeys, de red colobus (franje aap), de black & white colubus en een heel gek aapje met een witte clownsneus, helemaal grappig! Halverwege kwamen we nog een heel stel Japanners tegen (je ziet zo ook overal!) met megatelelenzen. Ze duwden mij zowat omver bij de apen en maar klik-klik-klik foto's maken. Ik werd helemaal ingesloten door die gasten, niet normaal meer!

Na een korte lunch was het tijd voor de tweede wandeling naar de chimpansees. Het duurde niet lang of onze gids had er twee gezien en toen werd de achtervolging ingezet. Hup, dwars door het bos heen, niks over gebaande paadjes, takken opzij duwend, echt een pittig begin van de wandeling, maar ook helemaal spannend natuurlijk. Ik dacht 'kunnen die gasten niet even stil gaan zitten!'. Na zo'n 20 minuten achtervolging in een zeer rap tempo gingen ze eindelijk in een boom zitten en toen heb ik een hoop plaatjes kunnen schieten, echt heel bijzonder. Na nog een tweede achtervolging en hoop mooie plaatjes geschoten te hebben, hebben we nog zo'n anderhalf uur door het bos gelopen en toen was de batterij goed leeg.

Aan het einde van de middag waren we weer terug in ons kamp, moe maar voldaan. Het was qua wandelen een pittige dag, maar helemaal de moeite waard! Ik zal zo wel slapen als een baby vermoed ik, ondanks de oerwoud geluiden ;-)

Morgen staat een rustigere dag op het programma, met een, als het goed is, mooie boottocht over het Kazinga kanaal, waar we heeeeeeeel veel hippo's gaan zien. Ik ben benieuwd!

Vertraging en bush toilets

Zaterdag 4 augustus

Hier het eerste berichtje uit Uganda! Ik ben veilig aangekomen en we hebben er al weer een lange reisdag opzitten. Ik zit op dit moment midden in de bush, ik heb daar een 'kamer' in de vorm van een supergrote tent, inclusief eigen veranda. Helemaal leuk!

Maar laten we bij het begin beginnen. Zaterdagochtend om 11.00 uur was het vertrek gepland vanaf Schiphol. Ik zat er helemaal klaar voor maar helaas.... De mededeling kwam dat er een onderdeel stuk was in het vliegtuig, dat ter plaatse vervangen moest worden. Dat duurde in totaal 2 uur en we mochten het vliegtuig niet uit, dus dat duurde lang, balen! Gelukkig werden na 1 uurtje wel de films opgestart, dus ben ik die maar gaan kijken.

Met zo'n vertraging kom je natuurlijk wel heel laat aan in Entebbe, rond half 1 's nachts om precies te zijn, dus maar snel het mandje in. Het eerste hotel was meteen een schot in de roos: grote kamer met megabed voor mij alleen en alles lekker schoon, dus ik heb geslapen als een roosje. Wel kort helaas, want om 06.00 ging alweer de wekker..... oef....

Zondag 5 augustus

Vanochtend werd ik al goed gewekt met het Afrika gevoel: overal de meest wonderbaarlijke vogels met prachtig gezang, dat is nog eens wakker worden! Gisteren had ik al kennis gemaakt met onze gids en chauffeur, James, een hele vrolijke Ugandees, supergezellig, en vanochtend was het een weerzien met mijn reisgenoten Ivo en Danielle, waar ik een paar weekjes voor de trip al kennis mee had gemaakt. Na een lekker ontbijtje vertrekken we omstreeks 07.45 uur voor onze eerste reisdag, meteen een lange: 7 uur hobbelen in de jeep. Het grootste gedeelte van de reis gaat nog wel over goede wegen met wel heel vaak van die irritante spoedhobbels, maar het laatste stukje is echt hobbelen en schudden.... This is Africa! De reis gaat vandaag door tal van leuke Ugandese stadjes, met typische straatbeelden zoals de slager (lees: de geslachte koeien hangen in de openlucht), fruit- en groentestalletjes en de gebruikelijke chaos, helemaal leuk! ;-) Vandaag is het zondag en gaat iedereen naar de kerk, dus de vrouwen hebben vaak prachtige kleding aan. Onderweg zijn er geen toiletten, dus mochten we nodig moeten (categorien : pipi stop 1 is plassen, pipi stop 2 is taking a shit, categorie 3, taking a very big shit J) geven we een gil en James stopt dan even voor een bush toilet stop. Onderweg komen we ook hele grote termietenhopen tegen. We stoppen even om een fotootje te maken met mezelf ernaast, dan kunnen jullie zie hoe hoog die krengen zijn, niet normaal!

Om 2 uur maken we een korte stop voor de lunch: ik neem naar weer eens iets typisch van het land zelf: spaghetti bolognese J Nog tijd zat om het Ugandese voedsel te proberen, toch?

Theeplantages zijn hier ook veel, niet echt iets wat je zou verwachten hier. Meer in Azie, maar goed alles is hier erg groen, ook niet iets dat je zou verwachten van Afrika.

De jeep is helemaal prima trouwens en omdat we maar met zijn drietjes zijn, is er zat ruimte om je spullen kwijt te kunnen en kan de stoel zelfs naar achteren te doen voor een dutje, ideaal dus!

Ons blanken noemen ze hier trouwens Muzunju, dus dat wordt de hele dag naar ons geroepen:-)

Net voordat we in onze accommodatie waar we nu verblijven aankwamen, liepen we nog tegen een groep bavianen aan, inclusief kleintjes. Helemaal leuk, we hebben er zeker vanuit de jeep een half uur van genoten, geweldig, onze eerste apen!

Morgen gaan we er hopelijk nog meer zien, maar dat later!

nog 1 nachtje slapen...

... en danis het eindelijk zover! Dan vertrek ik om 11.00 uur vanaf Schiphol naar Entebbe, Uganda.Ik ga voor het eerst helemaal alleen vliegen, maar goed, boekjes mee en lekker een filmpje kijken aan boord, dankomt het vast goed ;-). Ik heb mezelf ook getrakteerd op een plaats bij de nooduitgang, dus ik heb lekker veel beenruimte, heerlijk! Nu maar hopen dat er op Entebbe ook echt iemand van de organisatie staat om me op te halen, anders wordt het overnachten op een stoeltje in de aankomsthal.... soort van Tom Hanks in de film 'The Terminal' praktijken.... geintje! :-)

Morgenavond kom ik pas laat aan (22.00 uur), dus die dag doen we niks meer. De rondreis gaat pas zondag van start. Het is een korte reis dit keer, dus hij zal best inspannend zijn met veel indrukken.

Hopelijk is er af en toe ergens een computer of een een internetverbinding, zodat ik jullie op de hoogte kan houden van mijn avonturen, metname de ontmoeting met de berggorilla's. En wellicht kan ik dan ookwat foto's op deze reisblog plaatsen, alvast als voorproefje op het foto-album.

Vanavond de eerste malariapil slikken en alles in de koffer gooien en dan ga ik ervoor! De volgende keer dat ik hier iets schrijf, zit ikdaar.... spannend!

Tot schrijfs,

Anja xx

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!